به گزارش سافت گذر، استفاده از واقعیت مجازی یا عینکهای VR در رشتههای پزشکی، رسانهها، سرگرمی و آموزش و پرورش روزبهروز در حال گسترش است اما محققان ژاپنی مدعی شدهاند به کارگیری این وسایل بیش از حد معمول بر حافظه بصری انسان تأثیر منفی میگذارد.
در آزمایشهای انجام شده مشخص گردید اشخاصی که از عینکهای واقعیت مجازی استفاده کردهاند بعدها در امتحانات مربوط به حافظه عملکرد ضعیفتری داشتهاند.
در گزارش چاپ شده در ژورنال Frontiers in Psychology نوشته شده است:«« برای اولین بار در دنیا، با این آزمایش مشخص شد که به خاطر ارتباطی که واقعیت مجازی با حافظه تصویری افراد به وجود میآورد، حافظه آنها تحت تأثیر قرار میگیرد»».
برای دستیابی به این نتایج، کیوکو هاین، استادیار دانشکده علوم رایانهای و مهندسی از دانشگاه تویوهاشی و گروهی از محققان دانشگاه دنکی توکیو، با استفاده از عینکهای واقعیت مجازی آزمایشی را روی کاربران انجام دادند.
در طی این آزمایش، شرکتکنندگان از موزه و نقاشیهای موجود در آن بازدید کردند. سپس امتحانی گرفته شد و در آن یک گروه به ویدیوهایی که در عینک به ثبت رسیده بود و گروهی دیگر به همان ویدیوها در نمایشگر بزرگتر نگاه کردند.
محققان میگویند:«« به عبارت دیگر، یک گروه از شرکتکنندگان میتوانستند خودشان به محیط اطراف نگاه کنند و گروه دیگر فقط میبایست نگاه خود را به ویدیوهای نمایش درآمده در عینک محدود نمایند»».
با مقایسه نتایج به دست آمده مشخص شد که خطای افرادی که فقط از عینکها ویدیوها را میدیدند، بسیار بیشتر بود.
در مقاله نوشته شده است:«« دلیل فراموش کردن اتفاقات آن است که مشاهده محیط اطراف تنها با عینک واقعیت مجازی باعث شده تا مغز آزمایشکنندگان خسته شود و در نهایت نتواند اتفاقات مختلف را به یاد بیاورد»».
علیرغم اینکه انتظار میرود تکنولوژی واقعیت مجازی در آیندهای نزدیک یکی از راههای جذاب تدریس باشد ولی نباید اجازه داد این ویژگیهای VR بر حافظه افراد تأثیر منفی بگذارد.
محققان یادآور میشوند:«« برای اینکه جوامع از تکنولوژی سود ببرند، باید ویژگیهای جسمانی انسانها را با تکنولوژی ترکیب کنیم. واقعیت آن است که با انجام آزمایشهای اینچنینی میتوانیم متوجه تأثیرات مختلف واقعیت مجازی شویم»».
این تیم تحقیقاتی حالا میخواهد ببیند چرا علیرغم اینکه کاربران میتوانند هنگام پوشیدن عینک VR به صورت آزادانه به اینطرف و آن طرف حرکت کنند، حافظهشان ضعیف میشود.
در این گزارش آمده است:«« تیم ما امیدوارست تا راهکارهایی نشان دهد که بتوان از واقعیت مجازی به عنوان ابزاری جهت یادگیری استفاده کرد و تأثیرات مخرب آن را کاهش داد»».
منبع: gadgetsnow.com